Over Mattie van der Veen (Dokkum, 1974)

Het begon met kijken..

Al vroeg ontwikkelde ze een scherpe waarneming: kijken en observeren. De kleurige gordijnen uit de jaren ’70 in de slaapkamer, de kinderpatroontjes op het reisbedje, het zonnige geel van de Renault 5 van haar vader. De beelden verankerden zich in haar visuele herinnering. Kleurpotloden en schetspapier lagen altijd binnen handbereik. Als kind tekende ze veel en graag. Met de stap naar het kunstonderwijs na de middelbare school volgde ze haar hart.

Inmiddels heeft ze zich al jaren gevestigd als beeldend kunstenaar. Mattie woont en werkt in Friesland, in de beschutting van het karakteristieke landschap van de Fryske Wâlden. Daar heeft ze haar atelier aan huis. En alle rust en ruimte om te werken.

Leef met aandacht, kijk bewust, observeer. Ontdek de schoonheid in het alledaagse. En verwonder je..

Dit typeert haar levenshouding. Die aandacht werkt door in haar schilderijen. Inspiratie put ze uit haar directe omgeving. Authenticiteit inspireert en fascineert haar. In mensen, maar ook in haar omgeving, in materialen, stoffen, voorwerpen. Licht door een transparant linnen gordijn. Een oud Frans stoeltje met een verhaal. Sacrale Middeleeuwse muziek. Rijke fluwelen stoffen en kleurrijke oosterse kelims. Maar ook de roodharige familiehond, een Ierse Setter. De verrassende kleuren van de vacht van lammetjes of een doorkijkje in het landschap.

Als ze reist trekt ze het liefst naar Zuid-Europa, naar de kunst en cultuur van renaissance en klassieke oudheid. Naar Italiaanse heuvellandschappen met grijsgroene olijfboomgaarden of de ruige Franse Haute Languedoc. En naar tuinen: zoals die van Monet in Giverny, een veld vol dahlia’s in een kasteeltuin in Frankrijk. Maar ook haar eigen septembertuin inspireert haar.

Penselen

Al die indrukken dragen bij aan de sfeer en uitstraling van haar schilderijen. Mattie schildert voornamelijk in olieverf en acryl, soms in aquarel. Daarnaast is ze ook zeer vertrouwd met de pasteltechniek waarmee ze grote en kleurrijke pastels maakt met een duidelijk zichtbare signatuur. Een theatraal licht-donkercontrast kenmerkt veel van haar werken. Karakteristiek is ook de intensiteit van kleur, de transparante gelaagdheid en een zwierig handschrift.

De onderlaag is in meer of mindere mate zichtbaar in het eindresultaat waardoor het werk een spontane, open structuur behoudt. Zo zorgt het doorschemeren van het pure linnen voor een natuurlijke atmosfeer in het schilderij. Zeker in combinatie met een warm en aards kleurgebruik geïnspireerd op de kleuren van Italiaanse fresco’s.

Aquarel
Werk op de schildersezel

Mattie van der Veen is opgeleid aan de Academie voor Beeldende Kunsten Minerva in Groningen (1998). Haar werk werd tijdens de eindexamententoonstelling opgemerkt door veel galeries en kunstkenners en is sindsdien tentoongesteld in gevestigde figuratieve galeries en openbare ruimtes in Nederland. Haar schilderijen zijn aangekocht door liefhebbers in Nederland en daarbuiten en opgenomen in collecties van openbare en particuliere verzamelaars.

Haar werk is opgenomen in diverse catalogi en gepubliceerd in kranten en tijdschriften, zoals kunstmagazine Tableau en Pratique des Arts. Dit Franse vakblad wijdde een artikel aan haar pastels en techniek van pastelleren.

Door haar academische opleiding is zij vaktechnisch en kunsthistorisch breed onderlegd, maar ook ervaren in educatieve projecten en het overbrengen van kennis en passie voor het vak aan leerlingen en cursisten. Jarenlang werkte zij naast haar beeldend kunstenaarschap als kunstrecensent en freelance tekstschrijver voor het Friesch Dagblad. Daarnaast maakte ze illustraties voor diverse projecten.

Sinds 2015 maakt zij deel uit van het Friese Tekengenootschap Tsien waar ze zich samen met andere Friese kunstenaars regelmatig bekwaamt in het klassiek tekenen naar model.

Atelier Mattie van der Veen